Miért nem indexel a BMW-s, nincs index a BMW-n?
Az indexkapcsoló (alias irányjelző) a gépjármű haladási irányának megváltoztatását hivatott szolgálni a közlekedés egyéb résztvevői számára.
A KRESZ 29. § 2. bekezdése szerint pontosan:
"Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet."
Sajnos nem így tapasztalunk a mindennapok során, de kiváltképp egy autómárka tulajdonosai járnak élen az index használatának mellőzésében. Ez az autómárka a BMW.
Miért? Nincs index a BMW-n?
Merülhet fel a kérdés, azonban nem építhető olyan gépjármű, ami nem tartalmazza ezt a kiváltképp hasznos eszközt.
Elgondolkoztató, hogy ezen alkatrész kifejlesztése valószínűleg sok időbe, energiába és hatalmas költségekbe kerül, s ezen spórolnak az autógyárban, de nem ez a valóság.
BMW-t vezető sofőrtársak az autó imidzséhez nem illeszkedő felesleges eszközként tekintenek az indexre, kissé felsőbbrendűként pedig a használatára. Az elmaradhat, a mi autónk nagyobb, erősebb, nem érhet baj benne.
Újabban az elektromos autók piaci előretörésével hihetnénk, hogy a BMW-sek ezen energiát spórolnak. :)
Valljuk be: parasztság ez a gondolkodás, s a másik oldalon ugyanakkor dühítő, amikor az ember kikanyarodna, ha látná az indexet és a másik autós bekanyarodási szándékát. Gyorsulna a közlekedés ezzel a szándék jelzéssel is, hiszen nem várunk az előttünk elhaladó autóra, ami nem fog elhaladni, hanem bekanyarodik.
Sokkal előbb mehetnénk be már a körforgalomba is, ha a BMW-s kolléga sem spórolna az index használatával a körforgalom elhagyásakor.
Gyakran a telefonálás az index használat gátja vagy a zenehallgatás és az imádott hölggyel való beszélgetés. Hiszen ez egy BMW. Nem más, BMW. Minél nagyobb, annál jobb.
Gondoltunk már arra is, hogy talán drága az égő csere ha kiég. :) Vagy ha nem is az égő drága, de biztos a szerviz munkadíj. :)
Nyilván több más autómárka sofőrjei is "elfelejthetik" az irányjelzőt használni, azonban ha valakit megkérdezünk - netán közvéleményt kutatnánk - többségében mindenkinek a BMW-sek jutnak eszükbe. Sztereotípia - mondhatnánk, de sajnos nem feltétlenül lenne igaz.
Pedig nem ciki az indexelés!
Tisztelt autógyártók itt az idő! A bizonyos szögben elmozdított kormányművelet automatikus indexelést kell, hogy maga után vonjon, ha már a használó másként nem vehető rá. Így legalább a kanyarodáskor kattogna, hátha összeáll a kép a kedves sofőrnek, hogy jó lenne, ha már előtte is kattogna. :)
Vagy a gyári navigáció használata automatikusan használja az indexet a megtervezett út során. Milyen ciki lenne, ha emiatt kellene kiszereltetni az autóból a szép nagy kijelzős navit, mi? :)